Головна

Авторизація



Ринковий нагляд. Практичні методи нагляду за ринком PDF Друк e-mail

rn

Резюме

У 2006 році Європейський форум з забезпечення безпеки продукції (PROSAFE) розпочав трирічний проект, спрямований на забезпечення елементарного рівня знань та практичного досвіду в рамках нагляду за ринком організацій держав-членів Європейського економічного простору (EEA). Проект під назвою Посилення нагляду за ринком в Європі на основі передових методів (EMARS), отримав фінансову підтримку від Генерального директорату з охорони здоров’я та захисту споживачів, а також від Європейської асоціації вільної торгівлі (EFTA) та ряду інших європейських країн.

 

П’ятнадцять держав-членів брали участь як повноправні учасники, а деякі брали участь в роботі дуже активно.

Ця книга є одним з основних результатів проекту, який також розробив ряд інших інструментів, охоплюючи форум, який швидко надає практичні поради службовцям органів з нагляду за ринком та забезпечує базові знання щодо документів, пов’язаних з наглядом за ринком.

Мета книги полягає в наданні інформації про передову практику з нагляду за ринком, яка була отримана від держав-членів, а також інших країн. Основною цільовою аудиторією є органи виконавчої влади в Європі, які можуть виявити тут опис процедур і передової практики для постійного розвитку своїх організацій. Однак, інші зацікавлені сторони, охоплюючи високих посадовців, органи регулювання, підприємства та представників споживачів, виявлять, що ця книга надає їм додаткове розуміння практики нагляду за ринком.


Зміст

Частина А книги вводить правову базу нагляду за ринком і рамки безпеки непродовольчої споживчої продукції в ЄС. Основою для обговорення положень, викладених в директиві щодо загальної безпеки продукції>>>

Частина B висвітлює питання управління діяльністю з нагляду за ринком. Обговорення дотримується підходу зверху вниз, яке починається з рівня управління (Розділи 3 і 4) і рухається у напрямку до оперативного рівня (Розділ 5 до 10)>>>

Розділ 3 наводить організаційні питання, які необхідно вирішити під час заснування організації нагляду за ринку. Розділ містить приклади інфраструктури, підходів до нагляду за ринком, компетентності, зовнішніх зв’язків (з зацікавленими сторонами, засобами масової інформації тощо) і операційних ризиків. У ньому також розглядаються міркування щодо ряду істотних стандартних операційних процедур, наприклад, забезпечення якості, втручання політики, розгляд повідомлень і скарг споживачів, а також процедури інспекцій, відбирання зразків і випробувань>>>

Розділ 4 описує цикл планування нагляду за ринком і бачення нагляду за ринком, який розподіляється на довгострокові програми і далі вниз до короткострокових програм (або річних планів). У ньому також розглядаються пріоритети нагляду за ринком, в тому числі розглядаються інструменти, які можуть використовуватися для цієї мети, а також питання щодо зосередження діяльності для забезпечення найбільшого ефекту. Розділ, нарешті, містить опис того, як головні показники ефективності можуть бути використані для управління моніторингом діяльності>>>

Розділ 5 визначає більш оперативну перспективу. В ньому описуються етапи розроблення проекту плану та викладення ряду питань, які необхідно врахувати під час розроблення проекту плану, наприклад, визначення досліджень у проекті використання контрольних перевірок, залучення випробувальних лабораторій, ризики, які розглядаються в проекті і як вони оцінюються, штатний розклад проекту та фінансові аспекти. Розділ також розглядає зв’язок з проектом, охоплюючи співробітництво з різними зацікавленими сторонами.

Розділ 6 розглядає питання реактивного нагляду за ринком. Реактивний нагляд за ринком визначається як нагляд за ринком діяльності, який не може бути запланований, наприклад, розслідування нещасних випадків, повідомлення, скарги споживачів, тощо. Розділ розглядає відмінності між реактивним наглядом за ринком і плановим (або профілактичним) наглядом за ринком та обговорює різні джерела, які викликають реактивний нагляд за ринком і пріоритетні заходи, які органи влади можуть застосувати. Тут також обговорюється організаційні заходи, тобто фінансові та людські ресурси, необхідні для реактивного нагляду за ринком.

Розділ 7 описує виконання проекту плану з нагляду за ринком. В розділі наведені приклади процедур і контрольних перевірок для інспекторів. Він також описує основне обладнання, яке використовують інспектори з нагляду за ринком, і наводяться приклади проведення термінових випробувань споживчої продукції, електротехнічної продукції, іграшок та засобів індивідуального захисту для споживачів. Тут описуються практичні шляхи оброблення зразків, зокрема, процедури відбору проб, реєстрація, упаковка та маркування відібраних зразків. Також обговорюється питання співробітництва з випробувальними лабораторіями та необхідного залучення економічних операторів до дослідження та прийняття подальших заходів.

Розділ 8 описує, як повідомляти, аналізувати та відстежувати результати звичайного нагляду за ринком. В ньому наводяться різні відповідні заходи, охоплюючи знищення небезпечної продукції, а також подальших заходів на ринку в цілому і стосовно зразків продукції. Розділ також містить опис зобов’язань держав-членів щодо обміну інформацією. Нарешті, надається інформація, яка повинна бути отримана від проекту з метою забезпечення можливості звітування та аналізу результатів.

У Розділі 9 обговорюється огляд, звітування та аналіз проекту з нагляду за ринком. Це обговорення охоплює узагальнений зміст для остаточного звіту. Значна частина аналізу оцінки впливу проекту і необхідність вжиття подальших заходів. Це питання розглядається в частині тексту, яка також розглядає питання необхідності отримання вигоди від досвіду, накопиченого в ході виконання проекту, який буде забезпечувати органам влади відповідний досвід. Нарешті, в розділі розглядається розуміння публікації остаточного звіту щодо виконання проекту.

У Розділі 10 обговорюється оцінка ризику споживчої продукції. Розділ тісно пов’язаний з переглянутими настановами RAPEX і використовує методи цих настанов. Розділ містить вступ до оцінки ризиків та обговорює, як і чому оцінка ризику застосовується в контексті нагляду за ринком (наприклад, на відміну від контролю виробництва). У ньому описуються необхідні дані та те, як вони можуть бути отримані. Більша частина розділу присвячена ретельному поданню випадку оцінки ризику небезпечної продукції. Розділ розглядає ряд помилок під час оцінки ризику та надає рекомендації і корисні інструменти для їхнього уникнення та наводить приклад звіту з оцінки ризику. Нарешті, вводяться два інших поширені методи оцінки ризику, оригінальний метод RAPEX і метод монографій.

Частина C книги розглядає транскордонну діяльність з нагляду за ринком, зокрема, роль митниці в нагляді за ринком. Він вводить правові основи та наводить декілька прикладів передових методів співробітництва між митними органами та органами з нагляду за ринком, наприклад, обмін інформацією стосовно небезпечної продукції, заснування профілів ризику, митна інспекція продукції та повідомлення щодо прибуття вантажів. В розділі також обговорюється підробки та значимість для нагляду за ринком.

Додатки:

Додаток А надводить механізми, які можуть застосовуватися до транскордонних дій з нагляду за ринком і наводить приклади, взяті від трьох спільних позовів.

Додаток B оглядає різні рамки оцінки ризику.

Додаток C наводить шість прикладів оцінок “моделей оцінки ризику”.

Додаток D надає зв’язок ризиків та наявність різних інструментів і різних шляхів обміну інформацією щодо небезпечної продукції.

Додаток E розглядає теорію, спрямовану на нагляд за ринком.

Додаток F надає приклад того, як були встановлені граничні значення для електротехнічної продукції Північними країнами в “Перелік кодів несправностей”.

Додаток G наводить основні європейські та міжнародні зацікавлені сторони в рамках нагляду за ринком.

Додаток H надає детальні описи ряду міжнародних інформаційних систем.

Доповнення I містить законодавчі посилання і надає перелік відповідної літератури для консультацій.

Додаток J містить короткий огляд стандартів, застосовних до забезпечення якості.

 

Передмова

Маглена Кунєва,

європейський спеціальний уповноважений із захисту прав споживачів

Ефективний та дієвий нагляд за ринком являє собою наріжний камінь успішної політики безпеки споживчих товарів в ЄС. Без зусиль держав-членів стосовно виявлення і видалення небезпечної продукції з ринків, політична структура не може належним чином реалізуватися та бути життєздатною. Це вигідно не тільки для європейських споживачів. Авторитетні компанії вимагають однакових умов для інновацій і процвітання.

Ланцюги постачання продукції, що все більше охоплюють Земну Кулю, потребують координації нагляду за ринком за межами національних кордонів і це стає не розкішшю, а необхідністю. Без такого співробітництва недостатні ресурси витрачаються даремно і небезпечна продукція, від якої відмовляються на одному локальному ринку, легко може отримати доступ десь в іншому місці та завдати шкоди громадянам.

Тому необхідно, щоб органи з нагляду за ринком, які беруть участь в проекті Належні методи нагляду за ринком (EMARS), досягнули успіху в визначенні великої кількості найкращих методів нагляду за ринком по всій Європі. Цей проект, який був матеріально підтриманий Європейською Комісією, показав, що міжнародне співробітництво між державами-членами не тільки надзвичайно бажане, але й надзвичайно реальне.

Будемо сподіватися, що ця книга з належної практики допоможе тим, хто бере участь у забезпеченні безпеки споживчої продукції, будь-то державні органи, органи регулювання або підприємства. Тільки зміцнюючи співробітництво та підвищуючи свою участь можна забезпечити безпечність продукції, що поставляється на глобальні ринки, а також забезпечити охорону здоров’я та безпеку європейських споживачів.

Передмова

Гуннар Волд,

голова робочої групи Package 3

Зміцнення та захист добробуту європейських споживачів є наріжним каменем споживчої політики ЄС на 2007–2013 роки, проголошеного як “Розширення прав і можливостей споживачів, підвищення їхнього добробуту за допомогою ефективного захисту”.

Нагляд за ринком є важливим інструментом для досягнення цілей цієї стратегії. Захист споживача — найбільш безпосередній результат діяльності нагляду за ринком, коли небезпечна продукція видаляється з рук споживачів. Але нагляд за ринком також відіграє важливу роль у забезпеченні функціонування внутрішнього ринку на основі чесної та справедливої конкуренції.

Нагляд за ринком є обов’язком держав-членів, які виконують свою діяльність ефективним і професійним шляхом. Проте, досвід показав необхідність посилити нагляд за ринком, а також заохочувати однаковий підхід. По суті, це мета деякої кількості ініціатив Європейської Комісії. Загальна безпека продукції встановлюється Директивою 2001/95/EC, якою також визначаються обов’язки держав-членів щодо нагляду за ринком для забезпечення безпеки споживчої продукції. Недавній перегляд Нового підходу обґрунтовує і доповнює існуючі рамки для споживчої продукції та встановлює усебічну систему для промислової продукції.

Необхідність міжнародного співробітництва стає все більш очевидною. Політика ЄС в сфері захисту прав споживачів спрямовується на збільшення міжнародної торгівлі в Європі. В результаті, фрагментовані національні ринки поступово замінить загальноєвропейський ринок, найбільший у світі роздрібний ринок. Цей процес вимагає посиленого загальноєвропейського співробітництва між органами з нагляду за ринком.

Крім того, той факт, що ресурси, доступні для захисту прав споживача, обмежені повинен спонукати держав-членів до обміну досвідом і прикладами належної практики для забезпечення ефективного витрачання наявних ресурсів і досягнення найвищого рівня можливого захисту споживачів. Отже, вважається необхідним зосередити увагу на розробленні процедур практичних дій з нагляду за ринком, в тому числі транскордонного співробітництва і співробітництва із зацікавленими сторонами.

На національному ринку нагляд сприятиме досягненню цілей ЄС відносно збільшення вільного руху товарів. На рівні ЄС це призведе до збільшення ефективності законодавства ЄС і, отже, сприяння більшою мірою для досягнення цілей ЄС.

У світлі вищезазначених проблем була запропонована ідея розробити набір рекомендацій для надання допомоги та удосконалення нагляду за ринком в Європі. Він було уперше розглянутий на засіданні PROSAFE у Відні в 2005 році, що призвело до заяви Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) до Генерального директорату Європейської Комісії з охорони здоров’я та захисту споживачів (DG SANCO) в 2005, який фінансував проект. В загальних рамках цього проекту розроблення “належної практики” стане однією з шести тем, які, стосуються різних аспектів моніторингу ринку і нагляду. Цей проект було названо Посилення нагляду за ринком в Європі на основі передових методів (EMARS).

З осені 2005 року робоча група під назвою “Робочий пакет 3” збирає та узагальнює передовий досвід з нагляду за ринком держав-членів. Результатом цієї роботи є “Найкращі практичні методи з нагляду” (далі — книга). Хоча головною метою цієї книги є підтримка нагляду за ринком і органів виконавчої влади, книга також буде доступна для всіх зацікавлених сторін з метою забезпечення прозорості та взаєморозуміння між ними.

Ця книга містить рекомендації з найкращої практики для органів влади держав-членів і країн EFTA/EEA стосовно споживчої продукції. Рекомендації відображають “стан справ”, який діє на момент написання цієї книги.

Фінансуючи програму згідно з Статтею 10 GPSD, DG SANCO усесторонньо сприяв проекту EMARS. Фінансування DG SANCO зробило можливим досягнення мети стосовно розгляду передового досвіду в галузі нагляду за ринком.

Автори EMARS виносять подяку DG SANCO за надійне фінансуванні цього проекту, а також державам-членам за докладання зусиль до написання цієї книги. Автори EMARS також вдячні за зауваження, отримані від зацікавлених сторін, що представляють бізнес, розробниками стандартів і споживачів.

Сподіваємося, що ця книга буде направляти й надихати всіх у майбутній роботі з нагляду за ринком.

Брошюра публікується в Інформаційному бюлетені з міжнародної стандартизації 4-2011

Читати далі>>>

Останнє оновлення на Середа, 24 лютого 2016, 16:18
 

Сopyright 2009-2024, csm.kiev.ua