Коментар Місячного В.П. до законопроектів про ринковий нагляд та безпечність продукції |
За відсутності технічних регламентів значна кількість продукції з високим ступенем ризику не буде охоплена ринковим наглядом Володимир Місячний, заступник головного державного інспектора м. Києва з державного нагляду за якістю продукції, додержанням стандартів, норм і правил - заступник генерального директора ДП «Укрметртестстандарт» інтервью для журналу «Споживча варта» - На жаль, суперечливих моментів у законопроектах в пропонованій редакції набагато більше. Наведу лише найбільш значущі. 3 прийняттям двох законопроектів («Про ринковий нагляд і контроль продукції», «Про недопущення обігу в Україні небезпечної продукції») втрачає чинність Декрет КМУ «Про державний нагляд за додержанням стандартів, норм і правил та відповідальність за їх порушення», яким передбачена перевірка харчової продукції у виробників та оптових продавців. Що на заміну? Нічого. Вакуум. Навіть МОЗ не перевіряє у харчовій продукції таких показників та характеристик, як, скажімо, достовірність та відповідність назви харчового продукту його складу. Наприклад, це масло вершкове чи спред, сік чи просто соковмісний продукт, ковбаса чи ковбасний продукт, у якому навіть м'ясної сировини немає... А вага харчового продукту? Хто крім наглядових органів Держспоживстандарту це перевіряє? Ніхто. Тобто законопроектами узаконюється не перевіряти у виробника харчову продукцію, алкоголь, тютюн... Дехто стверджує що у Європі перевіряють виключно показники безпечності. Це, м'яко кажучи, не відповідає дійсності. Почитайте практичні рекомендації щодо проведення ринкового нагляду в рамках проекту EMARS, який фінансується ЄС, і ви зрозумієте, як Європа вміє захищати своїх споживачів та виробників. Законопроектом «Про ринковий нагляд і контроль продукції» передбачається, що ринковий нагляд здійснюється на відповідність вимогам, встановленим тільки в технічних регламентах. Тобто продукція, на яку відсутні технічні регламенти, не підлягатиме ринковому нагляду, а це суперечить ст. З Директиви Європейського Парламенту та Ради 2001/95/ЕС від 03.12.2001 р. «Щодо загальної безпеки продукції». Слід зауважити, що на даний час технічні регламенти на продукцію в Україні майже відсутні. Якщо не визнати обов'язковість відповідності продукції вимогам нормативних документів, то за відсутності технічних регламентів значна кількість продукції з високим ступенем ризику не буде охоплена ринковим наглядом і закон не працюватиме. А виробники, які виробляють продукцію за технічними умовами, опиняться у більш виграшному становищі. їх продукцію органи ринкового нагляду відповідно до законопроекту не матимуть права перевіряти. В результаті постраждають «законослухняні» виробники та всі споживачі. Законопроектом передбачається ліквідувати доринковий державний нагляд на підприємствах-виробниках і запровадити ринковий нагляд лише на споживчому ринку. Здійснення цих функцій покладається на центральні органи виконавчої влади у межах сфери їх відповідальності, тобто за видами продукції. Перелік цих органів визначатиметься Кабінетом Міністрів України. Разом з тим законопроект не дає відповіді на питання, за рахунок яких ресурсів центральні органи виконавчої влади здійснюватимуть наглядові функції. Крім того, згідно з чинним законодавством у законопроекті має бути визначений перелік конкретних органів, що здійснюватимуть ринковий нагляд і контроль, а там є лише доручення зробити це Кабінету Міністрів України. Законопроектом не враховані положення п. 8.2.1 Настанов ЄС щодо виконання директив, в основу яких покладено «новий та глобальний підхід» до здійснення ринкового нагляду шляхом проведення несподіваних перевірок. Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» передбачено, що планові заходи щодо нагляду здійснюються за умови письмового попередження суб'єкта господарювання за 10 днів до початку перевірки. Цю норму слід вилучити з Прикінцевих положень законопроекту як таку, що суперечить настановам ЄС та здоровому глузду. Враховуючи викладене, на мою думку, необхідно доопрацювати законопроекти з урахуванням норм і положень Європейських директив та Настанов щодо виконання директив «Нового та глобального підходу», а також Висновку Головного науково-експертного управління Верховної Ради України, передбачивши перехідний період (хоча б 2-3 роки) для:
Інакше виникне ситуація, коли при нових законах захистити споживача шляхом недопущення небезпечної продукції на ринок буде неможливо. |
Останнє оновлення на Вівторок, 15 грудня 2015, 10:24 |