Головна

Авторизація



Коментар Місячного В.П. до законопроектів про ринковий нагляд та безпечність продукції PDF Друк e-mail

За відсутності технічних регламентів значна кількість продукції з високим ступенем ризику не буде охоплена ринковим наглядом 

m3Володимир Місячний,

заступник головного державного інспектора м. Києва з державного нагляду за якістю продукції, додержанням стандартів, норм і правил - заступник генерального директора ДП «Укрметртестстандарт»

інтервью для журналу «Споживча варта»

- На жаль, суперечливих мо­ментів у законопроектах в про­понованій редакції набагато більше. Наведу лише найбільш значущі.

3 прийняттям двох зако­нопроектів («Про ринковий нагляд і контроль продукції», «Про недопущення обігу в Україні небезпечної продук­ції») втрачає чинність Декрет КМУ «Про державний нагляд за додержанням стандартів, норм і правил та відповідаль­ність за їх порушення», яким передбачена перевірка хар­чової продукції у виробників та оптових продавців. Що на заміну? Нічого. Вакуум. Навіть МОЗ не перевіряє у харчовій продукції таких по­казників та характеристик, як, скажімо, достовірність та відповідність назви харчово­го продукту його складу. На­приклад, це масло вершкове чи спред, сік чи просто соков­місний продукт, ковбаса чи ковбасний продукт, у якому навіть м'ясної сировини не­має... А вага харчового про­дукту? Хто крім наглядових органів Держспоживстандарту це перевіряє? Ніхто. Тобто законопроектами узаконю­ється не перевіряти у вироб­ника харчову продукцію, ал­коголь, тютюн... Дехто стверджує що у Європі перевіряють виключно показ­ники безпечності. Це, м'яко ка­жучи, не відповідає дійсності. Почитайте практичні рекомен­дації щодо проведення ринко­вого нагляду в рамках проекту EMARS, який фінансується ЄС, і ви зрозумієте, як Європа вміє захищати своїх споживачів та виробників.  

 

Законопроектом «Про ринковий нагляд і контроль продукції» передбачається, що ринковий нагляд здійсню­ється на відповідність вимо­гам, встановленим тільки в технічних регламентах. Тоб­то продукція, на яку відсутні технічні регламенти, не під­лягатиме ринковому нагляду, а це суперечить ст. З Дирек­тиви Європейського Парла­менту та Ради 2001/95/ЕС від 03.12.2001 р. «Щодо загаль­ної безпеки продукції». Слід зауважити, що на даний час технічні регламенти на продукцію в Україні майже від­сутні.

Якщо не визнати обов'яз­ковість   відповідності   про­дукції вимогам нормативних документів, то за відсутності технічних регламентів значна кількість продукції з висо­ким ступенем ризику не буде охоплена ринковим нагля­дом і закон не працюватиме. А виробники, які виробля­ють продукцію за технічними умовами, опиняться у більш виграшному становищі. їх продукцію органи ринкового нагляду відповідно до зако­нопроекту не матимуть права перевіряти. В результаті по­страждають «законослухняні» виробники та всі споживачі. Законопроектом перед­бачається ліквідувати доринковий державний нагляд на підприємствах-виробниках і запровадити ринковий нагляд лише на споживчому ринку. Здійснення цих функцій покла­дається на центральні органи виконавчої влади у межах сфе­ри їх відповідальності, тобто за видами продукції. Перелік цих органів визначатиметься Кабі­нетом Міністрів України. Разом з тим законопроект не дає відповіді на питання, за ра­хунок яких ресурсів центральні органи виконавчої влади здій­снюватимуть наглядові функції. Крім того, згідно з чинним за­конодавством у законопроекті має бути визначений перелік конкретних органів, що здій­снюватимуть ринковий нагляд і контроль, а там є лише до­ручення зробити це Кабінету Міністрів України. Законопроектом не вра­ховані положення п. 8.2.1 На­станов ЄС щодо виконання директив, в основу яких по­кладено «новий та глобаль­ний підхід» до здійснення ринкового  нагляду  шляхом проведення несподіваних перевірок.

Законом України «Про основні засади державного нагляду (контро­лю) у сфері господарської ді­яльності» передбачено, що планові заходи щодо нагля­ду здійснюються за умови письмового попередження суб'єкта господарювання за 10 днів до початку перевір­ки. Цю норму слід вилучити з Прикінцевих положень зако­нопроекту як таку, що суперечить настановам ЄС та здоро­вому глузду.

Враховуючи викладене, на мою думку, необхідно доопрацюва­ти законопроекти з урахуван­ням норм і положень Європей­ських директив та Настанов щодо виконання директив «Но­вого та глобального підходу», а також Висновку Головного науково-експертного управлін­ня Верховної Ради України, пе­редбачивши перехідний період (хоча б 2-3 роки) для:

  • розроблення та впрова­дження технічних регла­ментів на конкретні види продукції;
  • гармонізації національних стандартів, які слугують до­казовою базою для техніч­них регламентів;
  • вирішення питань, пов'я­заних з бюджетним фінансу­ванням робіт щодо відбору зразків продукції, їх тран­спортування, зберігання та випробування;
  • вирішення питань, пов'яза­них з державною службою інспекторів.

Інакше виникне ситуація, коли при нових законах захистити споживача шляхом недопу­щення небезпечної продукції на ринок буде неможливо.

Останнє оновлення на Вівторок, 15 грудня 2015, 10:24
 

Сopyright 2009-2023, csm.kiev.ua