Встановлення зв’язків для успішного експорту Друк

22_12Співробітництво організацій з сприяння торгівлі та національних органів з стандартизації

(Продовження)

(Початок статті)

6. Можливі галузі співробітництва

Під час наради було з’ясовано, що на сьогоднішній день невелика частка NSBs та TPOs вже активно або формально співпрацює. Окремі країни та їхні організації повинні вибрати такі умови співробітництва, які будуть більш ефективними для їхніх національних звичаїв та практики. Умови співробітництва, обговорені в ході наради, наведені на малюнку 8 і докладно описані в наступних розділах.

6.1 Інформаційні зв’язки

Для прийняття правильних рішень щодо відповідності продукції ринковим вимогам та доцільності її поставок на конкретний ринок, організація повинна володіти інформацією щодо експортного ринку, яка стосується потенційних покупців, розміру ринку, конкуренції, рівня цін, ринкових переваг, транспортної та складської логістики тощо. Також необхідно з’ясувати вимоги чинного законодавства щодо відповідності продукції вимогам технічних регламентів або заходів SPS, проходження попереднього інспектування та сертифікації. Крім того, експортери для демонстрації відповідності продукції вимогам добровільних стандартів повинні наносити на неї відповідні знаки (наприклад, знаки сертифікації продукції) для отримання визнання на ринку. Покупці можуть вимагати дотримання вимог добровільних чи приватних стандартів як частини договірних угод.

Чим менше підприємство, тим менше персоналу і часу воно може виділити для вивчення зазначеної інформації, тому для таких підприємств буде доцільним звернутися до організацій, які зроблять це за них. Зараз існує багато організацій, які надають зазначену інформацію частково, відповідно до сфери їхньої діяльності, але при цьому може виникнути плутанина. Щоб запобігти цьому уряди багатьох країн створюють єдині центри запитів, так званих “одна зупинка” (“one stop”) чи “перша зупинка” (“first stop”). Велика частина необхідної інформації може бути надана NSBs та TPOs, як це описано в розділах 4 і 5. Таким чином, варто докласти всіх зусиль для спільного користування та обміну інформацією між NSBs та TPOs.

6.1.1 Спільне використання інформації TPOs і NSB

Інформація, яку пропонують NSBs, стосується стандартів, технічних регламентів, оцінки відповідності, а іноді й заходів SPS. Ця інформація буде доступною у власній країні, а також на регіональному та міжнародному рівнях. Крім того, NSBs повинні надавати інформацію про поточні й майбутні події через національні інформаційні центри TBT і SPS, регіональні та міжнародні організації з стандартизації та WTO. NSBs володіють величезними обсягами інформації щодо стандартів, постачальників послуг з оцінки відповідності, технічних комітетів і клієнтських баз даних. Все частіше вони надають інформацію через web-сайти, але при цьому орієнтуються на цільову аудиторію, комітети, визначені галузі промисловості і/або промислові асоціації.

Таблиця 4: Можливі сфери співробітництва між NSBs і TPOs

Інформаційні зв’язки

Спільне використання інформації стосовно:

  • ринків, що цікавлять експортерів,
  • продукції і послуг, які експортери бажають продавати,
  • стандартів, технічних регламентів, заходів SPS, оцінки відповідності на цільових ринках,
  • повідомлень WTO відносно технічного регулювання і заходів SPS:
  • покажчики та web-сайти,
  • інформування стосовно робочої програми стандартизації NSB щодо:
  • нових стандартів, що будуть розроблені,
  • нових технічних комітетів, що будуть засновані;
  • проектів стандартів, що очікують громадського обговорення,
  • розповсюдження інформації TPO через:
  • web-сайти, публікації, переліки цільових розсилок;
  • інформаційні центри,
  • системи швидкого оповіщення стосовно продуктів харчування і кормів, а також можливих проблем для експортованої продукції на цільових ринках.

Створення потенціалу та надання консультаційних послуг

Консультаційні послуги для задоволення ринкових вимог щодо:

  • модернізації продукції та послуг або пакування,
  • впровадження систем управління (якістю, безпекою харчової продукції, навколишнього середовища),
  • просування консультаційних послуг.

Послуги із створення потенціалу на національному рівні:

  • розширення NQI,
  • підготовка спонсорських проектів.

Підтвердження та демонстрування відповідності

TPO, виступає як посередник між експортером і постачальником послуг, серед яких NSB та інші.

NSB надає послуги калібрування і оцінки відповідності, зокрема:

  • інспектування,
  • випробування,
  • сертифікація (продукції та систем).

Інші можливі напрямки співробітництва

  • Розширення офіційних комунікаційних каналів/співробітництва через (MoU) тощо.
  • TPO є постійними членами технічних комітетів з розроблення стандартів (національних і міжнародних).
  • Взаємне представництво в управлінських та консультативних структурах.
  • Комбіновані семінари, практикуми і професійна підготовка для виконання спільних задач.
  • Запобігання відвантажуванню неякісної продукції на внутрішніх ринках.
  • Спільне використання державних коштів для створення потенціалу малого і середнього бізнесу.
  • Заснування національної робочої групи для обговорення та обміну інформацією, яка стосується взаємних інтересів та вигод.
  • З іншого боку, TPO найчастіше визначає, збирає і надає доступ до інформації щодо іноземного, а не національного ринку. Вона працює з організаціями, більшість яких торгують на зарубіжних ринках, а тому інформована, краще ніж NSB, про цільові експортні ринки. Завдання TPO полягає у забезпеченні інформацією стосовно ринкових умов інших країн через їхні закордонні офіси, посольства та інші дипломатичні представництва. TPO також мають можливість розповсюджувати інформацію через web-сайти, публікації, інформаційні центри, а також доступні експортерам цільові системи розподілу.

Ролі, можливості та клієнтські бази NSBs та TPOs, хоча повинні перекриватися, але, швидше, доповнюють одна одну. Те ж саме стосується інформації щодо стандартів, технічних регламентів та ринків. Тому NSBs і TPOs буде корисним розглянути наступні питання:

  • Доступ до інформації щодо ринків, що становлять інтерес для експортерів, таким чином, щоб NSBs могли інформувати TPOs про дані, якими вони володіють, а TPOs могли інформувати NSBs щодо цільових ринків, відібраних для збору інформації.
  • Доступ до інформації щодо продукції і послуг, які експортери хочуть продавати за кордон (таким чином, щоб NSBs могли попередити TPOs про міжнародні обговорення стосовно нових або змінених стандартів, а TPOs могли повідомити NSBs щодо їхньої участі в таких обговореннях для просування інтересів країни). Це дозволить NSB лобіювати інтереси приватного сектору під час розроблення міжнародних або регіональних стандартів.
  • Доступ до інформації щодо технічного регулювання (якщо NSB є інформаційним центром Угоди про TBT WTO– див. розділ 4.2) широкому колу компаній для того, щоб вони мали можливість висловлювати свої зауваження через представників влади національним інформаційним центрам WTO.
  • Спільне використання клієнтських баз (там, де це дозволяється національним законодавством або клієнтськими угодами), що дозволило б NSBs та TPOs збільшити коло користувачів послуг і зробити кожну нову послугу більш ефективною.
  • Використання обох систем поширення інформації з метою розширення доступу до даних, необхідних для використання як NSBs, так і TPOs .
  • Інформування через відповідні web-сайти про обидві організації, пов’язані посиланнями. Це також допомагає відстежувати інформацію через пошукові системи Internet.

6.1.2 Розповсюдження інформації NSB

NSB розповсюджує інформацію про розроблення стандартів, яка охоплює:

  • визначення потреби в національному стандарті до того, як почнеться його розроблення;
  • заснування нових технічних комітетів, підкомітетів та робочих груп для розроблення національних стандартів або забезпечення внеску до діяльності регіональних чи міжнародних організацій з стандартизації;
  • надання проектів стандартів для проведення громадського обговорення до того, як вони будуть опубліковані;
  • оголошення щодо затвердження та публікації національних стандартів, у тому числі тих, які будуть оголошені органами влади як обов’язкові.

Якщо NSB є інформаційним центром WTO TBT (а іноді інформаційним центром WTO SPS) та постачальником визнаних послуг, що стосуються міжнародного технічного регулювання та заходів SPS (див. Розділ 4.2), то він може побажати поширювати свої висновки щодо повідомлень секретаріату WTO стосовно регламентів або заходів, які повинні здійснюватись членами WTO, особливо, якщо вони є торговими партнерами цієї країни. Ці повідомлення повинні досягати кожного учасника і впливати на торгових партнерів. Зацікавлені сторони повинні мати можливість, за необхідності, висловити свої зауваження скласти коментарі, а потім обговорити їх з органами влади торгових партнерів або з WTO TBT чи з Комітетом з SPS. Ця інформація, отримана заздалегідь, могла б бути корисною експортерам, які бажають захистити або розширити свої ринки. В обох випадках NSB буде мати свої власні канали розповсюдження інформації та групи зацікавлених сторін. Ці канали можуть бути як активні, так і реактивні. Активними вважаються такі канали, які через цільову розсилку офіційних листів електронною поштою чи факсами, факсів охоплюють існуючу групу зацікавлених сторін промисловості або органів влади. До цієї групи належать асоціації та промислові сектори, яким також надається зазначена інформація. Реактивні канали — це web-сайти NSBs, доступні для широкої аудиторії, але в цьому випадку користувачі знаходять інформацію самостійно. Для країни буде корисно, якщо NSBs зможуть використовувати механізми TPOs з розповсюдження інформації і розширення власної аудиторії. TPOs можуть поліпшити процес шляхом виявлення конкретних зацікавлених сторін і швидкого забезпечення їх інформацією через web-сайти та інформаційні центри.

6.1.3 Поширення інформації TPO

TPOs може зробити інформацію доступною експортерам, використовуючи наступні канали:

  • web-сайти (відкритий доступ або обмежений доступ для зареєстрованих користувачів);
  • системи розповсюдження, які надають інформацію на запит користувачів за допомогою встановленого профілю (частіше відомого як вибіркове поширення інформації або SDI). Як правило, це застосовується в країнах з високим попитом SMEs на ICT, шляхом передачі повідомлень електронною поштою, SMS-повідомленнями або поштовою доставкою, якщо електронна доставка інфраструктурою не підтримується;
  • публікації;
  • інформаційні центри (які мають персональний, телефонний або електронний контакт з персоналом TPO, або їхню комбінацію);
  • оголошення в газетах, спеціалізованих журналах і на радіо, якщо інші, більш цілеспрямовані методи, не можуть бути широко використані.

Часто TPO є призначеним центром, де надається інформація про проблеми і похибки експорту. В розвинених країнах такі інформаційні центри іноді пов’язані з системами оперативного попередження, особливо у секторі харчової продукції та кормів. TPO повинні забезпечувати, щоб ця інформація також передавалась у NSB, особливо якщо проблеми стосуються випробувань та сертифікації, і в цьому випадку NSB повинні відслідковувати проблему і швидко виправити ситуацію. Такі дії могли б потенційно захистити промисловість від складних випадків відмови, тобто попередити занесення країни експортера до “чорного списку” основного розвиненого економічного співтовариства, такого як ЄС. Таким чином, TPOs повинні тісно співпрацювати з урядовими торговими офіційними представниками, оскільки такі випадки можуть вимагати офіційного втручання і дій на політичному рівні.

6.2 Створення потенціалу і надання консультаційних послуг

Одним з основних питань для будь-якого експортера є забезпечення відповідності його продукції або послуги вимогам, встановленим у технічних регламентах або договірних зобов’язаннях. Якщо продукція або послуга не відповідає вимогам, то виробник або постачальник повинні вирішити, що потрібно зробити для виправлення цієї ситуації. Необхідно відповісти на такі питання: Чи необхідні додаткові інвестиції? Чи повинна продукція модернізуватися? Чи потрібно вдосконалити обладнання для виробництва? Чи необхідно провести інспектування та випробування? Чи потребує система контролю якості модернізації та сертифікації? Часто, особливо в невеликих організаціях, недостатньо власних можливостей для вирішення цих питань і тому потребується допомога від зовнішніх джерел. Тоді знову постає питання: Чи може TPO і/або NSB надати такі послуги?

6.2.1 Консультаційні послуги

Якщо NSB акредитований орган з оцінки відповідності, то він не може допомогти експортерам модернізувати продукцію або впровадити систему управління якістю, оскільки такі послуги вважаються консультацією. Якщо NSB не акредитований орган з оцінки відповідності, він має право надавати консультативні послуги, але результати проведених ним випробувань та сертифікації навряд чи будуть прийнятими на іноземному ринку. В цьому випадку продукція повинна бути перевірена іншою організацією, окрім NSB. Теж саме відноситься до сертифікації системи управління.

Однак, TPO рідко організовані таким чином, щоб вони могли надавати консультативні послуги такого типу. Найчастіше вони проводить дослідження зарубіжних ринків, а потім зв’язуються з потенційними постачальниками та покупцями. Таким чином, було б дуже корисним поєднати послуги NSB з оцінки відповідності та консультативні послуги TPO, це не викликало б конфлікту інтересів. У цьому випадку NSBs та TPOs необхідне тісне співробітництво для того, щоб консультаційні послуги TPOs допомагали модернізувати продукт, процес або послугу таким чином, щоб він відповідав встановленим вимогам та успішно пройшов випробування та сертифікацію.

Якщо TPO не надає консультативних послуг, а NSB не може їх надавати через можливість виникнення конфлікту інтересів, необхідно забезпечувати користувачів інформацією стосовно постачальників зазначених послуг. Можливими каналами будуть промислові організації та організації розвитку SMEs, галузеві TSIs, або консультативні фірми з належною репутацією, за умови кваліфікованого консультанта. При цьому дуже важливими будуть усні рекомендації, оскільки саме вони є найкращим шлях знаходження консультантів з належним рівнем знань, оскільки лише деякі країни мають ефективні системи офіційного затвердження консультанта.

6.2.2 Нарощування потенціалу

Нарощування потенціалу в цьому контексті, головним чином, зосереджується на розвитку нових інформаційних послуг та послуг з модернізації, випробування і сертифікації продукції та послуг, які надають NSBs та TPOs експортерам для підтримки їхньої конкурентоспроможності. Товариства спонсорів завжди прагнуть налагодити робочі відносини з організаціями, які можуть стати їхніми місцевими партнерами в країнах, де вони планують розвиток потенціалу. Це може допомогти спонсорам спрямувати допомогу на підтримку визначених організацій. У багатьох країнах, що розвиваються, на цю роль висувався NSB, оскільки суттєва підтримка спонсорів, останнім часом, спрямовується на розроблення потенціалу в сфері випробувань, сертифікації, метрології та акредитації. Однак, у деяких країнах за це відповідають TPO, оскільки нарощування потенціалу (яке охоплює впровадження системи управління якістю, здійснення належної сільськогосподарської, транспортної та складської практики тощо) виходять за рамки NSB, а також є завданням виробників та постачальників.

У цьому випадку TPOs повинні з самого початку залучати NSB для визначення реальних потреб у створенні потенціалу країни, особливо в сфері акредитації, метрології та оцінки відповідності, щоб останні могли вступити у розроблення проекту. Якщо NSB є партнером спонсорської організації, він також повинен залучити до роботи TPO. ТРО, в свою чергу, повинна мати належні знання стосовно продукції та послуг, що принесе найбільшу користь проектам з створення потенціалу, спрямованим на розширення експорту.

6.3 Підтвердження та демонстрація відповідності

Як вже зазначалося в розділах 4 і 5 існує розмежування функцій NSBs та TPOs в сфері оцінки відповідності. Послуги з оцінки відповідності повинні надавати NSBs, а не TPOs. TPOs повинні мати достатньо інформації про зазначені послуги, щоб спрямувати своїх клієнтів, які намагаються одержати доступ на іноземні ринки до NSBs. NSBs підтримують на сучасному рівні бази даних з оцінки відповідності, які охоплюють послуги з перевірки, випробування та сертифікації, до яких має доступ TPO. Також буде корисним, щоб NSBs та TPOs могли визначити спеціальний персонал відповідальний за цю інформацію.

Якщо NSB не надає послуги з оцінки відповідності, то TPO може направляти клієнтів до інших акредитованих національних, приватних або зарубіжних постачальників таких послуг. TPO повинна повідомляти про ті глобальні приватні органи з оцінки відповідності з встановленими філіями у країнах, що розвиваються, або регіонах, які забезпечують визнані послуги з оцінки відповідності.

TPOs можуть виступати як посередники під час проведення переговорів та укладання угод субпідряду між NSBs і закордонними постачальниками послуг з оцінки відповідності. Це буде особливо корисним під час сертифікації продукції, якщо орган з сертифікації на цільовому ринку повинен надавати ліцензію виробнику на основі випробувань та перевірок, проведених NSB або іншим органом згідно з договором субпідряду. В більшості випадків, це було би більш ефективним, ніж залучення закордонних аудиторів або проведення випробувань за кордоном. Це стосується також СЕ-маркування та уповноважених органів, хоча можуть виникнути труднощі у зв’язку з правовими наслідками для уповноваженого органу.

У деяких країнах TPOs за рахунок коштів урядів або їхніх членів допомагають SMEs отримати настанови щодо адаптації своєї продукції та послуг до потреб іноземного ринку та проведення її сертифікації. Буде корисним, якщо TPO, за підтримкою NSB, оптимізує використання таких коштів, акцентуючи увагу на конкретних товарах та послугах. Крім того, TPOs повинні розуміти, що NSBs очікує винагороду за надані ним послуги, ціна яких не буде нижче собівартості, а тому її фінансова підтримка SMEs буде передана NSB.

6.4 Інші можливості співробітництва

Окрім можливостей співробітництва, які вже обговорювались є інші, що більше стосуються розширення офіційних зв’язків між TPOs і NSBs.

6.4.1 Технічні комітети

NSB керує роботою технічних комітетів, які займаються питаннями розроблення національних стандартів, і надає інформацію про діяльність комітетів та розроблення стандартів у TPOs. TPOs повинні призначити секретаріат або конкретну людину, яка буде виконувати функції каналу зв’язку, відповідати за відправку інформації та здійснювати зворотній зв?язок з NSB. Типовою інформацією в такому випадку є звітність щодо заснування нових технічних комітетів або оновлення членства існуючих комітетів. Крім того, TPO надає рекомендації щодо залучення до роботи організацій, які можуть зробити внесок у процес прийняття рішень.

6.4.2 Управління та консультативні структури

Багато NSBs об’єднані єдиним комітетом, який діє як форум з стандартизації, що надає поради NSBs з управління консультаційними послугами і стратегічними рішеннями в галузі стандартизації. Комітет не має прямих функцій управління, він працює у форматі форуму з метою надання можливості зацікавленим сторонам висловлювати думки, інтереси та потреби в галузі стандартизації. NSB слід запропонувати ТРО приєднатися до форуму і регулярно брати участь в обговореннях.

Якщо такий форум ще не заснований, було б корисним щоб NSBs і TPOs спільними зусиллями встановити національну робочу групу для обговорення і обміну інформацією стосовно стандартів, технічних регламентів, заходів SPS, процедур і послуг з оцінки відповідності, експортних вимог на цільових ринках. Також було б доречним запросити представників TPOs в раду NSB або у правління. Якщо TPO має аналогічну структуру управління, то NSB також може бути запропоновано подібне представництво.

6.4.3 Конференції, семінари і робочі наради

Під час проведення конференцій, семінарів і робочих нарад з питань виходу на зарубіжні ринки доцільно запросити представників TPOs і NSBs взяти участь у дискусіях між промисловістю, постачальниками і владою відносно розуміння стандартів, технічного регулювання та оцінки відповідності. Такі події можуть бути дуже ефективними в зміцненні потенціалу, особливо, якщо організований за участю зарубіжних і місцевих експертів.

Примітка 1. Характерне розуміння стандартів та просування програм.

Малайзія, DSM

DSM, NSB Малайзії, у партнерстві та співробітництві з низкою інших організацій та асоціацій споживачів працюють над просуванням та впровадженням стандартів, незважаючи на труднощі фінансування з державних джерел.

Таїланд

TISI, NSB Таїланду, пропонує 10 місячні тренінгові та консалтингові програми, а також консультаційну підтримку для виробників. TISI також забезпечує споживачів освітніми програмами для громад і шкіл, з метою сприяння поширення знань про стандарти.

(Далі буде...)