Головна

Авторизація



В Україні врегулюють питання обігу біологічно активних добавок PDF Друк e-mail
Середа, 15 квітня 2015, 10:42

114_2015За останні роки в Україні стрімкого розвитку набув ринок продажу біологічно активних добавок. Обсяг продажу цих продуктів щороку збільшується, чому сприяє інтенсивна рекламна кампанія та налагоджена система діяльності багаторівневого маркетингу у сфері реалізації цього продукту.

Згідно з Законом України «Про якість і безпеку харчових продуктів і продовольчої сировини»  з урахуванням змін, внесених до нього у 2002 році біологічно активна харчова добавка визначалась як спеціальний харчовий продукт, призначений для вживання або введення в межах фізіологічних норм у раціони харчування або харчові продукти з метою надання їм дієтичних, оздоровчих, профілактичних властивостей, для забезпечення нормальних і відновлення порушених функцій організму людини.

У 2005 р. набрала чинності нова редакція зазначеного вище закону, яка запровадила нові принципи виробництва, контролю якості та обігу харчових продуктів, наближені до вимог СОТ та ЄС. Але питання обігу біологічно активних добавок безпосередньо в Законі врегульовано не було.

У Директиві 2002/46/ЄС Європейського Парламенту та Ради по гармонізації правових норм держав-членів щодо біологічних добавок до їжі встановлено, що біологічно активні добавки не є лікарськими засобами та не можуть використовуватися для лікування захворювань людини, а тільки для підтримання нормального стану організму.  Крім того, маркування та реклама не повинні приписувати добавкам до їжі такі властивості, як профілактика, лікування хвороб або оздоровлення людини, а також не повинні містити посилань на подібні властивості.

Проте, в процесі обігу цього продукту частими є випадки зловживань з боку виробників та продавців біологічно активних добавок, що спричиняє, як майнову шкоду пересічним споживачам, так і загрозу їх життю та здоров’ю. Значної актуальності набула проблема недостовірної реклами біологічно активних добавок, зокрема, використання в рекламі неточних та нечітких висловлювань, перебільшень та недостовірних відомостей про властивості продукту, зокрема їх лікувальні властивості.

Більшість біологічно активних добавок в Україні реалізується їх виробниками через систему багаторівневого маркетингу та/або за допомогою мережі Інтернет та поштового зв’язку. В процесі такої реалізації фактично неможливо здійснювати контроль за якістю продукції, а також достовірністю інформації, поширення якої супроводжує їх продаж.

Найбільш піддатливою обману та навіюванню цільовою аудиторією є люди похилого віку, яким дистриб’ютори за допомогою психологічних методів переконання продають біологічно активні добавки  під видом «чудодійних» лікарських засобів. З іншого боку, під значний вплив з боку недобросовісних продавців підпадають важкохворі, зокрема на онкологічні хвороби. Психологія таких споживачів, особливо на останніх стадіях захворювання, характеризується підсвідомою готовністю вірити в інформацію щодо особливих цілющих властивостей окремих біологічно активних добавок та придбавати їх за значно завищеними цінами. Нерідко споживаючи біологічно активних добавок  замість призначених лікарських засобів пацієнти позбавляють себе шансу отримати вчасну та кваліфіковану медичну допомогу.

З метою захисту населення від несприятливих наслідків недобросовісного розповсюдження біологічно активних добавок було розроблено проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обігу та реклами біологічно активних добавок».

Для досягнення поставленої мети пропонується вирішити такі завдання:

  • законодавчо закріпити визначення поняття біологічно активна добавка;
  • обмежити рекламу;
  • передбачити здійснення роздрібного продажу виключно в аптеках, де ці продукти розміщуються в окремому виділеному спеціально обладнаному місці.

Проект закону пропонує таке визначення терміну біологічно активна добавка – це натуральні або ідентичні натуральним біологічно активні речовини, призначені для безпосереднього вживання або введення до складу харчових продуктів з метою збагачення раціону харчування людини. Також пропонується на законодавчому рівні закріпити питання державної реєстрації та ведення  державного реєстру біологічно активних добавок.

Проектом закону пропонується реалізовувати біологічно активні добавки  виключно через аптечні заклади і встановити відповідальність за порушення вказаної вимоги. Аптечні заклади відповідально підходять до якості товару, що продається і володіють кваліфікованим персоналом. Аптеки будуть зобов'язані інформувати покупця про те, що купується біодобавка, яка не володіє лікувальними властивостями і не може вилікувати захворювання.

Реклама біологічно активних добавок не повинна створювати враження про те, що вони є лікарськими засобами та мають лікувальні властивості чи лікувально-профілактичні властивості, містити термін «препарат» з метою виключення можливості їх ототожнення з лікарськими засобами а також містити посилання на конкретні випадки лікування людей, поліпшення їх стану здоров’я в результаті застосування таких добавок тощо.

Прийняття Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обігу та реклами біологічно активних добавок» сприятиме впорядкуванню ринку біологічних активних добавок в Україні, підвищенню контролю їх за якістю та безпечністю, дозволить уникнути окремих видів зловживань та правопорушень у сфері реклами та обігу біологічно активних добавок.

Докладніше ознайомитися з проектом Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обігу та реклами біологічно активних добавок» можна, переглянувши картку законопроекту з повним його текстом.

Картка  проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обігу та реклами біологічно активних добавок" >>>

 

Сopyright 2009-2024, csm.kiev.ua